WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
W NIEPUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ
IM. JANA PAWŁA II W LEGIONOWIE I JABŁONNIE
POSTANOWIENIA OGÓLNE
1.Niniejszy dokument stanowi załącznik do statutu Zespołu Szkolno – Przedszkolnego „Milenium”. 2. Dokument ten określa zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w Niepublicznej Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II. 3. WSO jest zgodne z rozporządzeniem MENiS z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów. 4. W pierwszym etapie edukacyjnym stosuje się ocenianie opisowe, natomiast w drugim etapie edukacyjnym (IV –VI) stosuje się stopnie wg skali:Cele oceniania opisowego
Ocenianie w pierwszym etapie edukacyjnym ma na celu gromadzenie informacji o,
aby diagnozować stan jego rozwoju – określić jego indywidualną potrzebę i
przyczyny występujących trudności w opanowaniu wiedzy. Pytamy więc, czy
stawiane dziecku wymagania, oczekiwania nie są za wysokie, za niskie,
czy dziecko podąża we właściwym kierunku, czy wymagania są spełnione przez dziecko
w określonym czasie oraz czy w dziecku dokonują się zmiany, w jakim kierunku
zmierzają, jaki jest ich zakres, tempo, dynamika?
Funkcje oceny opisowej
- klasyfikacyjna:
Ocenia poziom wiedzy ucznia;
Dzięki niej możemy porównać osiągnięcia ucznia z pewnymi standardami;
Wyrażona jest za pomocą określeń: poziom wysoki, poziom bardzo dobry, poziom dobry, poziom dostateczny, poziom niedostateczny;
- diagnostyczno – informacyjna:
Zawiera informacje na temat co dziecko poznało, zrozumiało, opanowało, nauczyło się, jakie ma umiejętności, co potrafi, jak kontroluje to, co robi, jaki jest jego wysiłek i wkład w pracy.
- korekcyjny:
Zawiera informacje, nad czym dziecko musi popracować, co ma zmienić, czego zaniechać.
- motywacyjna:
Zachęca do dalszej pracy i wysiłku;
Daje możliwość osiągnięcia sukcesu;
Budzi wiarę we własne siły.
Sposób oceniania
- bieżące ocenianie uczniów:
Nauczyciele prowadzą zeszyty, w których nauczyciele wpisują spostrzeżenia o dziecku, postępy w nauce, uwagi na temat jego osiągnięć;
Nauczyciele pod koniec każdego miesiąca wpisują osiągnięcia ucznia w kartę osiągnięć ucznia (w załączniku);
W ocenianiu bieżącym stosujemy trzy określenia: wspaniale, dobrze, musisz popracować oraz stemple:
Opisując zachowanie dziecka nauczyciel stosuje określenia: bardzo dobrze, dobrze, popraw się oraz stemple (jw.). Przy ocenianiu bieżącym nauczyciele korzystają z gry „Bank sukcesów” ( zasady w załączniku)
- śródroczne ocenianie:
W ocenianiu śródrocznym nauczyciel posługuje się:
Kartą oceny opisowej (w załączniku);
Kartą oceny opisowej – język angielski (w załączniku);
Kartą oceny opisowej – wychowanie fizyczne (w załączniku);
Kartą samooceny ucznia (w załączniku).
- końcoworoczne ocenianie:
W końcoworocznej ocenie nauczyciel posługuje się kartą samooceny ucznia;
Końcowo roczna ocena wpisywana jest do arkusza ocen oraz na świadectwo MEN.
Częstotliwość oceniania
Ocenianie w nauczaniu zintegrowanym ma charakter ciągły i odbywa się na bieżącą w klasie i na zajęciach poza budynkiem szkolnym, podczas wielokierunkowej działalności ucznia.
Sprawdzanie na bieżąco wykonywanych samodzielnie w klasie i w domu prac praktycznych i teoretycznych, indywidualnych lub grupowych, wypowiedzi ustnych i pisemnych, zeszytów, testów kontrolnych, kart pracy. Dostrzeganie wysiłku i chęci uczenia się. Nagradzanie uśmiechem, pochwałą i gestem. Podkreślanie osiągnięć ucznia nie porównując go z innymi. Informowanie ucznia i rodziców o postępach w nauce i ewentualnych niedociągnięciach, koniecznych do uzupełnienia.
Stosowanie wszelkich dostępnych sposobów oceniania wspomagającego, tj. obserwacji ucznia w różnych sytuacjach, jego pracy, rozmów z nim, słuchania wypowiedzi o nim od innych nauczycieli, uczniów, pisanie recenzji prac.
Gromadzenie w teczkach prac dzieci:
- kart pracy;
- zeszytów;
- wybranych prac;
- sprawdzianów.
Stosowanie sprawdzianów (testów):
Z zakresu edukacji matematycznej po każdym przerobionym dziale materiału;
Z zakresu edukacji polonistyczno – środowiskowej (test łączony);
W klasie pierwszej nauczyciel raz w miesiącu przeprowadza pisanie z pamięci;
Począwszy od drugiego semestru każdy nauczyciel przeprowadza raz w miesiącu pisanie ze słuchu;
Każdy sprawdzian zawiera ściśle określoną punktacje i jest oceniany słowami: wspaniale, dobrze, musisz jeszcze popracować wraz z komentarzem nauczyciela;
Poprawiony sprawdzian nauczyciel musi oddać w terminie tygodnia od daty jego przeprowadzenia;
Na koniec każdego semestru przeprowadzamy test kontrolny:
- matematyczny;
- polonistyczno – środowiskowy.
W celu orientacji stopnia opanowanego materiału i zaplanowania ćwiczeń korygujących.
Zakres oceniania
Przy ocenie uwzględnia się:
- rozwój emocjonalno – społeczny, w tym między innymi pokonywanie problemów, poziom adaptacji do życia w klasie i w szkole, aktywność na zajęciach, obowiązkowość, prace w grupie, samodzielność.
- edukacje polonistyczną: mówienie, czytanie, pisanie;
- edukację matematyczną;
- edukacje artystyczną;
- edukacje środowiskową;
- zainteresowania ucznia;
- sprawność fizyczną dziecka;
- język angielski;
Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (semestralnej) stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowania nauki w klasie programowo wyższej (semestrze programowo wyższym), szkoła, w miarę możliwości stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.
Ocena z zachowania
W klasach I – III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi.
Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły.
Ustalenie oceny z zachowania jest jawne. Odbywa się wobec całej klasy.
Oceniając zachowanie ucznia nauczyciel opiera się na obserwacjach własnych i innych pracowników szkoły. Wysłuchuje także opinii zespołu klasowego.
Na początku roku szkolnego dyrektor szkoły ogłasza konkurs: „Wzór do naśladowania”, mający na celu umotywowanie uczniów do nienagannego zachowania się w szkole i poza nią. Wyniki ogłaszane są po pierwszym i drugim semestrze. Regulamin konkursu w załączniku.
Wychowawcy poszczególnych klas mogą oceniać zachowanie uczniów według kryteriów dostosowanych do indywidualnych potrzeb klasy ( w załączniku regulamin oceniania)
Ustala się następujące wytyczne do oceny opisowej oceny zachowania ucznia:
Postawy proedukacyjne (stosunek do obowiązków szkolnych):
- aktywność na zajęciach edukacyjnych i pozalekcyjnych;
- frekwencja (punktualność, spóźnienia);
- dyscyplina na lekcji ( poszanowanie prawa do nauki innych uczniów);
- praca na miarę możliwości;
- poszanowanie mienia szkoły;
- samoocena i samokontrola w procesie dydaktycznym.
b. Postawy prospołeczne (kultura osobista, zasady współżycia w zespole):
- stosunek do koleżanek i kolegów, nauczycieli, pracowników obsługi;
- kultura języka;
- pomoc koleżeńska i aktywność społeczna ( w klasie i poza szkołą);
- umiejętność rozwiązywania problemów;
- podporządkowanie się zaleceniom i poleceniom nauczycieli, dyrektora;
- poszanowanie godności innych osób;
- tolerancja wobec poglądów i przekonań innych osób;
- przeciwstawianie się brutalności i wulgarności;
- uczciwość, prawdomówność;
- zachowanie empatyczne i asertywne;
- samokontrola i samoocena w sytuacji społecznej.
c. Postawy prozdrowotne (zdrowie, higiena, bezpieczeństwo):
- dbałość o bezpieczeństwo własne i innych;
- dbałość o zdrowie;
- dbałość o estetykę ubioru, wyglądu (czystość, higiena) własną i otoczenia.
KLASA I
EDUKACJA POLONISTYCZNA
Poziom wysoki
Zakres czytania i pisania - interesuje się książkami i czytaniem - samodzielnie czyta lektury - rozumie czytany tekst - pisze proste, krótkie zdania, pisze z pamięci - dba o staranność i estetykę oraz poprawność graficzną pisma Zakres mówienia, wypowiadania się - posiada bogaty zasób słownictwa - odtwarza z pamięci tekst dla dzieci - uczestniczy w zabawie teatralnej prawidłowo ilustruje mimiką, gestem, ruchem - potrafi wypowiadać się na każdy temat kilkoma powiązanymi ze sobą zdaniami rozwiniętymi - mówi na temat, zadaje pytania i umiejętnie odpowiada na pytania innych Zakres kultury języka - komunikuje w jasny sposób swoje spostrzeżenia, potrzeby, odczucia - obdarza uwagą dzieci i dorosłych, słucha ich wypowiedzi - w kulturalny sposób zwraca się do rozmówcy - uwzględnia zmiany siły i tonu głosuPoziom bardzo dobry
Zakres czytania i pisania - rozumie czytany tekst - czyta zdaniami - pisze proste, krótkie zdania, pisze z pamięci Zakres mówienia, wypowiadania się - potrafi wypowiadać się na każdy temat kilkoma powiązanymi ze sobą zdaniami prostymi - popełnia niewielkie błędy przy odtwarzaniu tekstu dla dzieci z pamięci - uczestniczy w zabawie teatralnej popełnia niewielkie błędy ilustrując mimiką, gestem, ruchem - mówi na temat, zadaje pytania i umiejętnie odpowiada na pytania innych Zakres kultury języka - zrozumiale komunikuje swoje spostrzeżenia, potrzeby, odczucia - obdarza uwagą dzieci i dorosłych, słucha ich wypowiedzi - w kulturalny sposób zwraca się do rozmówcy.Poziom dobry
Zakres czytania i pisania - czyta sylabami - pisze proste, krótkie zdania, - popełnia drobne błędy pisząc z pamięci Zakres mówienia, wypowiadania się - zasób słów w normie - potrafi wypowiadać się zwrotami - popełnia błędy przy odtwarzaniu tekstu dla dzieci z pamięci - uczestniczy w zabawie teatralnej popełnia błędy ilustrując mimiką, gestem, ruchem - zadaje pytania i umiejętnie odpowiada na pytania innych Zakres kultury języka - mało zrozumiale komunikuje swoje spostrzeżenia, potrzeby, odczucia - obdarza uwagą dzieci i dorosłych, słucha ich wypowiedzi - w kulturalny sposób zwraca się do rozmówcyPoziom dostateczny
Zakres czytania i pisania - czyta głoskując - ma trudności w analizie i syntezie dłuższych wyrazów - robi błędy pisząc proste wyrazy, - nie potrafi pisać z pamięci Zakres mówienia, wypowiadania się - posiada ubogi zasób słownictwa - niechętnie się wypowiadać - nie potrafi odtworzyć tekstu z pamięci - niechętnie w zabawie teatralnej - nie odpowiada na pytania innych Zakres kultury języka - mało zrozumiale komunikuje swoje spostrzeżenia, potrzeby, odczucia - nie dba o kulturalne zwracanie się do rozmówcyPoziom niedostateczny
Zakres czytania i pisania - nie zna wszystkich liter alfabetu - ma trudności w analizie i syntezie dłuższych wyrazów - robi błędy pisząc proste wyrazy, - nie potrafi pisać z pamięci Zakres mówienia, wypowiadania się - posiada ubogi zasób słownictwa - niechętnie się wypowiadać - nie potrafi odtworzyć tekstu z pamięci - nie uczestniczy w zabawie teatralnej - nie odpowiada na pytania innych Zakres kultury języka - nie komunikuje o swoich spostrzeżenia, potrzeby, odczucia - nie dba o kulturalne zwracanie się do rozmówcyEDUKACJA MATEMATYCZNA
Poziom wysoki
- liczy w zakresie 20 w pamięci - liczy od 0 do 20, także wspak - sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie 20, prawidłowo zapisuje te działania - wyprowadza kierunki od siebie i innych - prawidłowo klasyfikuje obiekty - potrafi ułożyć treść zadania do podanego działania - zna figury geometryczne - zna pojęcie długu i konieczności spłacania go - zna monety i banknoty będące w obiegu - zna nazwy dni tygodnia i miesiąca - odczytuje godziny na zegarze - samodzielnie mierzy odcinki za pomocą linijkiPoziom bardzo dobry
- liczy w zakresie 10 w pamięci - liczy od 0 do 20, także wspak - popełnia błędy podczas dodawania i odejmowania w zakresie 20, - prawidłowo zapisuje działania - wyprowadza kierunki od siebie - prawidłowo klasyfikuje obiekty - rozumie treść zadań tekstowych potrafi samodzielnie je rozwiązać - zna figury geometryczne - zna pojęcie długu i konieczności spłacania go - zna monety i banknoty będące w obiegu - zna nazwy dni tygodnia i miesiąca - odczytuje godziny na zegarze - mierzy odcinki za pomocą linijki – z pomocą nauczycielaPoziom dobry
- liczy w zakresie 10 w pamięci - liczy od 0 do 20, - popełnia błędy podczas dodawania i odejmowania w zakresie 20, - robi błędy podczas zapisywania działań - popełnia błędy przy wprowadzaniu kierunków od siebie - popełnia błędy przy klasyfikacji obiektów - rozumie treść zadań tekstowych, rozwiązuje je z pomocą nauczyciela - zna figury geometryczne - nie zna pojęcie długu i konieczności spłacania go - nie zna wartości monet i banknotów będące w obiegu - popełnia błędy przy wymienianiu nazwy dni tygodnia i miesięcy - popełnia błędy przy odczytywaniu godzin na zegarze - mierzy odcinki za pomocą linijki – z pomocą nauczycielaPoziom dostateczny
- liczy w zakresie 10 na konkretach - liczy od 0 do 20, - często popełnia błędy podczas dodawania i odejmowania w zakresie 10, - robi błędy podczas zapisywania działań - nie zna kierunków - często popełnia błędy przy klasyfikacji obiektów - nie rozumie treści zadań tekstowych, - popełnia błędy w nazewnictwie figury geometryczne - nie zna pojęcie długu i konieczności spłacania go - nie zna wartości monet i banknotów będące w obiegu - popełnia błędy przy wymienianiu nazwy dni tygodnia - nie zna nazw miesięcy - nie odczytuje godzin na zegarze - nie potrafi zmierzyć odcinka za pomocą linijkiPoziom niedostateczny
- nie liczy w zakresie 10 lub liczy tylko na konkretach - ma kłopoty z liczeniem od 0 do 20, - ma duże trudności podczas dodawania i odejmowania w zakresie 10, - nie potrafi zapisywać działań - nie zna kierunków - nie potrafi klasyfikować obiektów - nie rozumie treści zadań tekstowych, - ie zna figur geometrycznych - nie zna pojęcie długu i konieczności spłacania go - nie zna wartości monet i banknotów będące w obiegu - nie zna nazwy dni tygodnia - nie zna nazw miesięcy - nie odczytuje godzin na zegarze - nie potrafi zmierzyć odcinka za pomocą linijkiEDUKACJA ŚRODOWISKOWA
Poziom wysoki
- rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w parku, lesie, polu, sadzie i ogrodzie - zna zagrożenia dla środowiska, chroni przyrodę - wie jak segregować śmieci, samodzielnie segreguje śmieci - zna zagrożenia ze strony zjawisk atmosferycznych, wie jak się wtedy zachować - zna zagrożenia ze strony zwierząt - wie jaki pożytek przynoszą zwierzęta środowisku - posiada bardzo bogatą wiedzę o świecie - zna zasady higieny, stosuje jePoziom bardzo dobry
- rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w parku, lesie, polu, sadzie i ogrodzie - zna zagrożenia dla środowiska, chroni przyrodę - wie jak segregować śmieci, - zna zagrożenia ze strony zjawisk atmosferycznych, wie jak się wtedy zachować - zna zagrożenia ze strony zwierząt - wie jaki pożytek przynoszą zwierzęta środowisku - posiada dobrą wiedzę o świecie - zna zasady higieny, stosuje jePoziom dobry
- rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące tylko w niektórych środowiskach - zna zagrożenia dla środowiska, - wie jak segregować śmieci, - zna zagrożenia ze strony zjawisk atmosferycznych, - zna zagrożenia ze strony zwierząt - wie jaki pożytek przynoszą zwierzęta środowisku - posiada ogólną wiedzę o świecie - zna zasady higieny, nie zawsze je stosujePoziom dostateczny
- popełnia błędy przy rozpoznawaniu roślin i zwierząt - zna tylko niektóre zagrożenia dla środowiska, - nie wie jak segregować śmieci, - nie zna zagrożenia ze strony zjawisk atmosferycznych, - nie zna zagrożenia ze strony zwierząt - nie wie jaki pożytek przynoszą zwierzęta środowisku - posiada nikłą wiedzę o świecie - zna zasady higieny, nie stosuje ichPoziom niedostateczny
- nie rozpoznaje roślin i zwierząt - nie zna zagrożeń środowiska, - nie wie jak segregować śmieci, - nie zna zagrożenia ze strony zjawisk atmosferycznych, - nie zna zagrożenia ze strony zwierząt - nie wie jaki pożytek przynoszą zwierzęta środowisku - nie zna zasady higieny, nie stosuje ichJĘZYK OBCY NOWOŻYTNY
Poziom wysoki
- rozumie wszystkie polecenia nauczyciela i właściwie na nie reaguje - nazywa obiekty w najbliższym otoczeniu - recytuje wiersze, rymowanki - śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego - rozumie sens opowiedzianych historyjekPoziom bardzo dobry
- rozumie polecenia nauczyciela i właściwie na nie reaguje - nazywa obiekty w najbliższym otoczeniu - popełniając drobne błędy recytuje wiersze, rymowanki - śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego - rozumie sens opowiedzianych historyjek gdy są wspierane obrazkami, gestami, przedmiotamiPoziom dobry
- nie zawsze rozumie polecenia nauczyciela - popełnia drobne błędy nazywając obiekty w najbliższym otoczeniu - popełniając drobne błędy recytuje rymowanki - popełnia drobne błędy śpiewając piosenki z repertuaru dziecięcego -nie zawsze rozumie sens opowiedzianych historyjek gdy są wspierane obrazkami, gestami, przedmiotamiPoziom dostateczny
- nie rozumie polecenia nauczyciela - robi błędy nazywając obiekty w najbliższym otoczeniu - nie potrafi recytować rymowanek - robi błędy śpiewając piosenki z repertuaru dziecięcego - na ogół nie rozumie sensu opowiedzianych przez nauczyciela historyjek nawet gdy są wspierane obrazkami, gestami, przedmiotamiPoziom niedostateczny
- nie rozumie polecenia nauczyciela - nie potrafi nazwać obiektów w najbliższym otoczeniu - nie potrafi recytować rymowanek - nie śpiewa piosenek z repertuaru dziecięcego - nie rozumie sensu opowiedzianych przez nauczyciela historyjek nawet gdy są wspierane obrazkami, gestami, przedmiotami.EDUKACJA MUZYCZNA
Poziom wysoki
- chętnie śpiewa, powtarza prostą melodię - potrafi bezbłędnie zaśpiewać piosenkę - odtwarza proste rytmy - realizuje proste schematy rytmiczne - świadomie i aktywnie słucha muzyki - kulturalnie zachowuje się na koncercie oraz w trakcie śpiewania hymnu narodowegoPoziom bardzo dobry
- chętnie śpiewa, powtarza prostą melodię - potrafi zaśpiewać piosenkę - odtwarza proste rytmy popełniając przy tym drobne błędy - realizuje proste schematy rytmiczne - świadomie słucha muzyki - kulturalnie zachowuje się na koncercie oraz w trakcie śpiewania hymnu narodowegoPoziom dobry
- powtarza prostą melodię popełniając błędy - potrafi zaśpiewać piosenkę - odtwarza proste rytmy popełniając błędy - realizuje proste schematy rytmiczne - kulturalnie zachowuje się na koncercie oraz w trakcie śpiewania hymnu narodowegoPoziom dostateczny
- nie potrafi powtórzyć prostej melodii - nie chętnie śpiewa piosenkę - robi błędy podczas odtwarzania prostego rytmu - realizuje proste schematy rytmiczne - niekulturalnie zachowuje się na koncercie oraz w trakcie śpiewania hymnu narodowegoPoziom niedostateczny
- nie potrafi powtórzyć prostej melodii - nie chętnie śpiewa piosenkę - robi błędy podczas odtwarzania prostego rytmu - nie realizuje prostych schematów rytmicznych - niekulturalnie zachowuje się na koncercie oraz w trakcie śpiewania hymnu narodowegoKLASA II
EDUKACJA POLONISTYCZNA
Poziom wysoki (A)
Poziom bardzo dobry (B)
Poziom dobry (C)
Poziom dostateczny (D)
Poziom niedostateczny (E)
EDUKACJA MATEMATYCZNA
Poziom wysoki (A)
Poziom bardzo dobry (B)
Poziom dobry (C)
Poziom dostateczny (D)
Poziom niedostateczny (E)
EDUKACJA PRZYRODNICZA
Poziom doskonały (A)
Poziom bardzo dobry (B)
Poziom dobry (C)
Poziom dostateczny (D)
Poziom niedostateczny (E)
KLASA III
EDUKACJA POLONISTYCZNA
Poziom wysoki
- wypowiada się pięknie, barwnie i komunikatywnie, wielozdaniowo; - zachowuje elementy techniki mówienie: siła głosu, tempo, intonacja – wypowiada się jasno, wyraźnie, w rozwiniętej uporządkowanej logicznej formie na temat własnych przeżyć, lektury, filmów, sytuacji wymyślonych; - posiada bardzo bogate słownictwo; - posługuje się zdaniami złożonymi; - posiada umiejętności wnioskowania i uogólniania; - posiada umiejętności prowadzenia dyskusji na określony temat; - dobrze rozumie czytany tekst i wyciąga z niego wnioski; - czyta płynnie, poprawnie, wyraziście, z uwzględnieniem interpunkcji i intonacji; - czyta cicho ze zrozumieniem, zrelacjonuje przeczytaną treść; - wyszukuje w tekście potrzebne informacje; - chętnie czyta książki, czasopisma; - korzysta ze słowników i encyklopedii przeznaczonych dla dzieci na I etapie edukacyjnym - pisze kształtnie, czytelnie, estetycznie, dba o poprawność gramatyczną, ortograficzną oraz interpunkcyjną. - prawidłowo rozmieszcza tekst na stronicy; - posiada znajomość zasad ortograficznych, pisze bezbłędnie; - pisze bogate formy wypowiedzi (własna twórczość, np. wiersze); - samodzielnie potrafi zredagować opowiadanie, list, zawiadomienie, zaproszenie, notatkę, życzenie; - zna części mowy oraz formy gramatyczne (liczba, rodzaj, czas);Poziom bardzo dobry
- wypowiada się w sposób przemyślany i poprawny pod względem gramatycznym oraz logicznym; - wypowiada się pełnymi zdaniami, często posługuje się zdaniami złożonymi; - potrafi swobodnie rozmawiać z nauczycielem i innymi uczniami; - posiada bogate słownictwo; - bardzo dobrze rozumie czytany tekst; - opracowane teksty czyta płynnie i poprawnie; - posiada właściwe tempo pisania; - pisze czytelnie i kształtnie; - zna zasady ortograficzne; - zna podstawowe części mowy; - pisze krótkie opowiadania o poprawnej strukturze; - potrafi redagować podstawowe formy użytkowe, np. list, zaproszenie;Poziom dobry
- wypowiada się chętnie, prostymi zdaniami; - potrafi swobodnie rozmawiać na znane i bliskie tematy; - dość płynnie czyta tekst znany i nieznany; - z pomocą nauczyciela redaguje opowiadanie, opis; - posiada średni zasób słownictwa; - pisze bezbłędnie wyrazy często powtarzane, w wyrazach trudniejszych czasami robi błędy; - czasami popełnia błędy podczas rozpoznawania części mowy; - pisze w dobrym tempie; - poprawnie przepisuje z tablicy;Poziom dostateczny
- wypowiada się wolno, robi przerwy; - swobodne wypowiedzi są chaotyczne, bardzo często wymagają pomocy ze strony nauczyciela; - posiada niski zasób słownictwa; - tekst nieznany czyta wolno, robiąc błędy; - często popełnia błędy ortograficzne przy przepisywaniu z tablicy i podczas pisania z pamięci i ze słuchu; - ma trudności z rozróżnianiem części mowy;Poziom niedostateczny
- wypowiada się krótko, używając zdań pojedynczych nierozwiniętych;
- robi błędy gramatyczne w wypowiedziach;
- niechętnie podejmuje rozmowy;
- czyta wolno, przekręca wyrazy i gubi się w czytanym tekście;
- ma kłopoty w poprawnym przepisywaniu tekstu z tablicy;
- nie potrafi redagować dłuższych form wypowiedzi, na dany temat wypowiada się jednym zdaniem;
- posiada wolne tempo pisania;
- nie zna zasad ortograficznych;
- nie rozpoznaje części mowy.
EDUKACJA MATEMATYCZNA
Poziom wysoki
- posiada ukształtowane pojęcie dziesiątkowego systemu pozycyjnego; - potrafi zapisać liczby do 100, do 1000, do 10000; - biegle dodaje i odejmuje w zakresie 100, 1000; - zna i stosuje własności dodawania i odejmowania ( potrafi je zawsze wykorzystać); - zna algorytm działań pisemnych; - biegle, poprawnie mnoży, dzieli w zakresie 100, zna i stosuje ze zrozumieniem własności dzielenia i mnożenia; - zna i stosuje poprawnie ze zrozumieniem kolejności wykonywania działań; - samodzielnie potrafi dokonać analizy zadania tekstowego, samodzielnie rozwiązuje proste i złożone zadania tekstowe; - potrafi układać zadania tekstowe oraz przekształcać je; - potrafi mierzyć, ważyć, płacić samodzielnie ze zrozumieniem; - zna się na zegarze i kalendarzu, dokonuje obliczeń, odczytów samodzielnie ze zrozumieniem; - posiada praktyczną znajomość prostopadłości i równoległości.Poziom bardzo dobry
- liczy (w przód i w tył) od danej liczby po 1, dziesiątkami od danej liczby w zakresie 100 i setkami od danej liczby w zakresie 1000; - zapisuje cyframi i odczytuje liczby w zakresie 1000; - porównuje dowolne dwie liczby w zakresie 1000 (słownie i z użyciem znaków <, >, =); - biegle dodaje i odejmuje liczby w zakresie 100 (bez algorytmów działań pisemnych); sprawdza wyniki odejmowania za pomocą dodawania; - bezbłędne podaje z pamięci iloczyny w zakresie tabliczki mnożenia; sprawdza wyniki dzielenia za pomocą mnożenia; - rozwiązuje równania jednodziałaniowe z niewiadomą w postaci okienka (bez przenoszenia na drugą stronę); - rozwiązuje zadania tekstowe wymagające wykonania jednego działania (w tym zadania na porównywanie różnicowe, ale bez porównywania ilorazowego); - wykonuje obliczenia pieniężne i bardzo dobrze radzi sobie w sytuacjach codziennych wymagających takich umiejętności; - sprawnie mierzy i zapisuje wynik pomiaru długości, szerokości i wysokości przedmiotów oraz odległości; posługuje się jednostkami: milimetr, centymetr, metr; wykonuje obliczenia dotyczące tych miar; używa pojęcia kilometr w sytuacjach życiowych; - waży przedmioty, używając określeń: kilogram, pół kilograma, dekagram, gram; wykonuje obliczenia, używając tych miar; - odmierza płyny różnymi miarkami; używa określeń: litr, pół litra, ćwierć litra; - odczytuje temperaturę; - odczytuje i zapisuje liczby w systemie rzymskim od I do XII; - podaje i zapisuje daty; zna kolejność dni tygodnia i miesięcy; porządkuje chronologicznie daty; wykonuje obliczenia kalendarzowe w sytuacjach życiowych; - odczytuje wskazania zegarów: w systemach: 12- i 24-godzinnym;posługuje się pojęciami: godzina, pół godziny, kwadrans, minuta; wykonuje obliczenia zegarowe; - rozpoznaje i nazywa koła, kwadraty, prostokąty i trójkąty (również nietypowe, położone w różny sposób oraz w sytuacji, gdy figury zachodzą na siebie); rysuje odcinki o podanej długości; oblicza obwody trójkątów, kwadratów i prostokątów (w centymetrach); - rysuje drugą połowę figury symetrycznej; rysuje figury w powiększeniu i pomniejszeniu;Poziom dobry
- rzadko popełnia błędy w dodawaniu i odejmowaniu w zakresie 100; - czasami popełnia błędy podczas mnożenia i dzielenia w zakresie 100; - wykonuje proste obliczenia pieniężne; - zazwyczaj odczytuje wskazania zegarów: w systemach: 12- i 24-godzinnym;posługuje się pojęciami: godzina, pół godziny, kwadrans, minuta; wykonuje proste obliczenia zegarowe (pełne godziny); - zazwyczaj potrafi odczytać temperaturę; - zazwyczaj potrafi odmierzyć płyny różnymi miarkami; - rozwiązuje łatwe równania jednodziałaniowe z niewiadomą w postaci okienka (bez przenoszenia na drugą stronę); - zazwyczaj rozwiązuje proste zadania tekstowe wymagające wykonania jednego działania (w tym zadania na porównywanie różnicowe, ale bez porównywania ilorazowego); - wykonuje proste obliczenia pieniężne; - mierzy i zapisuje wynik pomiaru długości, szerokości i wysokości przedmiotów oraz odległości; zazwyczaj prawidłowo posługuje się jednostkami: milimetr, centymetr, metr; - odczytuje i zapisuje liczby w systemie rzymskim od I do XII, popełniając tylko nieliczne błędy; - rozróżnia i nazywa podstawowe figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt i prostokąt;Poziom dostateczny
- ma problemy z pojęciem dziesiątkowego systemu pozycyjnego; - potrafi zapisać liczby do 100, ma problemy z zapisaniem liczb do 1000; - często popełnia błędy w dodawaniu i odejmowaniu w zakresie 100; - ma trudności w zastosowywaniu własności dodawania i odejmowania; - ma kłopoty z mnożeniem i dzieleniem w zakresie 100; - ma trudności w rozwiązywaniu łatwych równań jednodziałaniowych z niewiadomą w postaci okienka(bez przenoszenia na drugą stronę); - ma trudności w rozwiązywaniu prostych zadań tekstowych, zadań złożonych w ogóle nie potrafi rozwiązać; - ma trudności z wykonaniem prostych obliczeń pieniężnych; - ma trudności z mierzeniem i zapisywaniem wyników pomiaru długości; - ma trudności z ważeniem przedmiotów; - ma trudności ze znajomością zegara; - z pomocą nauczyciela zapisze liczby w systemie rzymskim od I – XII; - z pomocą nauczyciela odczyta temperaturę; - ma problemy z odmierzeniem płynów różnymi miarkami; - ma trudności w nazywaniu podstawowych figur geometrycznych;Poziom niedostateczny
- popełnia liczne błędy w dodawaniu i odejmowaniu liczb w zakresie 100; - nie potrafi mnożyć i dzielić w zakresie 100; - nie potrafi rozwiązać łatwych równań jednodziałaniowych z niewiadomą w postaci okienka(bez przenoszenia na drugą stronę); - nie potrafi rozwiązać nawet prostych zadań tekstowych; - nie potrafi zastosować własności dodawania i odejmowania; - nie potrafi odczytywać kalendarza; - nie potrafi ważyć przedmiotów; - nie potrafi mierzyć długości; - nie potrafi odmierzyć płynów różnymi miarkami; - nie potrafi wykonać nawet prostych obliczeń pieniężnych; - nie potrafi odczytać i zapisać liczby w systemie rzymskim; - nie potrafi nazwać podstawowych figur geometrycznych;EDUKACJA ŚRODOWISKOWA
Poziom wysoki
- posiada rozległą wiedzę o otaczającym środowisku, zawsze stosuje ją w praktyce; - potrafi obserwować różne zjawiska, analizować je, opisywać, a nawet niektóre wyjaśniać; - dostrzega i rozumie związki przyczynowo – skutkowe w świecie przyrody; - wykazuje duże zainteresowanie przyrodą; - zna warunki wpływające na wzrost i rozwój roślin, prowadząc najprostsze zabiegi pielęgnacyjne w hodowli roślin; - nazywa i rozróżnia rośliny uprawne; - rozróżnia i nazywa warstwy lasu oraz potrafi wymienić przykłady roślin tworzących te warstwy; - rozróżnia rodzaje transportu lądowego, wodnego i powietrznego; - zna potrzebne informacje do posługiwania się mapą, planem i wykorzystuje je w praktyce.Poziom bardzo dobry
- obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem; - opisuje życie w wybranych ekosystemach: w lesie, ogrodzie, parku, na łące i w zbiornikach wodnych; - nazywa charakterystyczne elementy typowych krajobrazów Polski: nadmorskiego, nizinnego, górskiego; - wymienia zwierzęta i rośliny typowe dla wybranych regionów Polski; rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta egzotyczne; - wyjaśnia zależność zjawisk przyrody od pór roku; - podejmuje działania na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku; wie, jakie zniszczenia w przyrodzie powoduje człowiek; - zna wpływ przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin; - nazywa części ciała i organy wewnętrzne zwierząt i ludzi (np. serce, płuca, żołądek); - zna podstawowe zasady racjonalnego odżywiania się; - dba o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych;Poziom dobry
- obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze; - potrafi opisać życie w jednym, wybranym ekosystemie, np. w lesie; - zna charakterystyczne elementy typowych krajobrazów Polski: nadmorskiego, nizinnego, górskiego; - wymieni niektóre zwierzęta i rośliny typowe dla wybranych regionów Polski; - wyjaśnia zależność niektórych zjawisk przyrody od pór roku; - zna wpływ przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin; - nazywa części ciała i organy wewnętrzne zwierząt i ludzi (np. serce, płuca, żołądek); - z niewielką pomocą nauczyciela wymieni podstawowe zasady racjonalnego odżywiania się; - stara się dbać o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych;Poziom dostateczny
- z pomocą nauczyciela obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze; - rozróżnia typy krajobrazów Polski: nadmorski, nizinny, górski; - wymieni nieliczne zwierzęta i rośliny typowe dla wybranych regionów Polski; - ma trudności w nazywaniu części ciała i organów zwierząt i ludzi; - ma trudności w wyjaśnianiu zależności zjawisk przyrodniczych; - ma trudności w wymienieniu podstawowych zasad racjonalnego odżywiania się;Poziom niedostateczny
- nie posiada wiedzy o otaczającym świecie; - jest niechętnym obserwatorem przyrody; - nie potrafi rozróżniać elementów środowiska; - nie rozróżnia typów krajobrazów Polski; - nie potrafi wymienić zwierząt i roślin typowych dla wybranych regionów Polski; - nie potrafi wyjaśnić zależności zjawisk przyrodniczych; - nie zna podstawowych zasad racjonalnego odżywiania się; - nie dba o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych;
Imię i nazwisko |
ZACHOWANIE |
AKTYWNOŚĆ |
PORZĄDEK |
KOLEŻEŃSTWO |
MUNDUREK |
PRZYGOTOWANIE DO ZAJĘĆ |
ZAANGAŻOWANIE |
INNE |
© Wszystkie prawa zastrzeżone 2015 Milenium
Strona stworzona przez Szkoły w sieci